Vorige keer in Halverwege: Wanneer Emily haar baan opzegt bij Koters&Co ziet Sara kans haar uren uit te breiden. Helaas denkt Harry, haar opdrachtgever daar anders over. Emily belandt dankzij haar kinderen in een pijnlijk gesprek met haar vader over het geloof. Gemist? Lees hier het 4e deel van Geweldloosheid. SCENE 49. INT. BADKAMER. HUIS SARA - OCHTEND SARA staat onder de douche. BOAZ komt binnen lopen met een slaperig hoofd en trekt de klep van de wc open. Sara opent de douchecabine. SARA Hoi lieverd. Lekker geslapen? Boaz knikt. SARA (CONT’D) Ga je je zo even aankleden man? We zijn al een beetje laat en je moet zo naar school. BOAZ gaat op de wc zitten. BOAZ Ik moet poepen. SARA Oh. Kan dat niet heel even wachten? Ik ben zo klaar hier. Boaz zit al op de wc en trekt zijn schouders op. Sara zucht en doet de douchecabine deur weer dicht. BOAZ Mam? SARA (vanuit de douche) Ik versta je niet goed als ik sta te douchen Bo. BOAZ (roept) Is het vandaag Sint Maarten? Sara trekt de douchecabine weer open. SARA Wat? BOAZ Is het vandaag Sint Maarten? SARA Ja, klopt. Boaz begint te stralen. Sara glimlacht terug en wacht of er nog een vraag komt. BOAZ Ben je wel op tijd thuis dan? SARA Nou papa werkt vanmiddag thuis, dus die is er sowieso en ik zorg ervoor dat ik op tijd ben. BOAZ Ja, want ik wil graag met jou lopen mama. Sara geeft hem een knipoog en gaat weer verder met douchen. SCENE 50. INT. KOFFIETENT - MIDDAG EMILY (kort rokje, leren jasje, laarzen met hoge hakken) zit aan een tafeltje bij het raam met haar gezicht naar de deur. Ze tikt driftig op haar MacBook Pro. Ze stopt even met schrijven en neemt een slok van een Latte Macchiato. Een MAN (40+, net jasje) aan het tafeltje naast haar probeert oogcontact te krijgen. Emily kijkt snel de andere kant op. Op dat moment gaat de deur van het café open en stapt CLEO (warme uitstraling, tikje verstrooid, heeft het combineren van nieuw en tweedehands tot kunst verheven) binnen. De vrouwen spotten elkaar onmiddellijk en reageren aangenaam verrast. EMILY (grapt) Was ik net lekker aan het werk... CLEO O. Nou sorry dat ik stoor hoor, ik kan ook ergens anders zitten. EMILY Nee, nee. Gezellig. Kan best even. OBER komt meteen aanlopen. Cleo bestelt een cappuccino, trekt ondertussen tevreden haar jas uit en gaat zitten. CLEO Ik moest er echt even uit. Robert wou rust aan zijn hoofd. Hij is bezig met mijn sollicitatie. Dus ik dacht: nou dan trakteer ik mezelf gewoon even lekker op een cappu. EMILY HIJ is bezig met JOUW sollicitatie? CLEO Ja, dat bleef maar liggen. EMILY Ja maar. Hoezo hij? Dat doe je zelf toch? Wil hij je weer aan het werk hebben of zo? CLEO Dat zou je haast gaan denken hè? Nee hoor, er is een positie als Creative Director bij de Postcodeloterij. Op zich best leuk, maar het lukt me gewoon niet om die brief te schrijven. (pauze) Ik weet het ook eigenlijk niet, of dat ‘t nou is: 32 uur vast. Af en toe een leuk klusje doen bevalt me stiekem prima. Zo fijn, dat we hier nu gewoon kunnen zitten. Emily knikt. Dit is wat ze wil horen. CLEO (CONT’D) Ik ben zo bang dat als ik weer een vaste baan heb... EMILY (puntje van haar stoel) ... dat alles dan meteen weer vast ligt? CLEO (knikt) Ik hoef niet zo nodig een GoogleMaps-leven. Ik bedoel... ik wil af en toe een zijpad in kunnen slaan en dan iets nieuws ontdekken, iets onverwachts. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. EMILY Nou precies! CLEO Het is net of ik uit een winterslaap kom. En nu maak ik de rekening op en ik ben verdomme alleen maar met de kinderen bezig geweest. Ik heb mezelf zo weggecijferd dat ik gewoon niet meer weet… wat ik eigenlijk wil. EMILY Als ik jou zo hoor zou ik Robert maar bellen om te zeggen dat ie kan stoppen met die brief en lekker op zoek gaan naar een nieuwe klus. Ober zet cappuccino voor Cleo neer. CLEO (knikt) Dit wil ik. Dat we hier ‘zo’ kunnen praten (kijkt op horloge) Het is verdorie pas half elf! Emily houdt haar latte macchiato in de lucht en maakt een proost gebaar richting Cleo’s cappucino. SCENE 51. INT. KANTOORTUIN ITF - EINDE OCHTEND SARA klopt met wat papieren in de hand op de half open deur van haar opdrachtgever RUUD een magere zestiger met de vriendelijke uitstraling van de GVR. RUUD Ja? SARA Heb je even? RUUD Even dit mailtje afmaken, een seconde. Sara loopt het kantoor in, gaat aan het bureau tegenover Ruud zitten en leest wat in haar papieren. RUUD (CONT’D) Zo, dat is ook weer gedaan. Goed dat je even binnenkomt want ik wil iets met je bespreken. Sara ineens alert, legt haar papieren op haar schoot. SARA O, Oké. RUUD (lacht) Niks ernstigs hoor. SARA O, gelukkig. Ik schrok even. RUUD Dat is nergens voor nodig. Néé, Marjon komt voorlopig nog niet terug en ik heb nog een paar klussen liggen waar ik niet langer mee wil wachten. Gister begreep ik van jou dat je inmiddels bijna klaar bent met het intranet, dus dacht ik jou daarvoor te vragen. Sara gaat even verzitten en kijkt hem hoopvol aan. RUUD (CONT’D) Je hebt de website natuurlijk al eens bekeken. SARA Ja, euh, zeker. Die is niet helemaal op orde. RUUD Inderdaad. En ik wil jou vragen die onder handen te nemen. Te verbeteren waar mogelijk. Sara glimlacht, maar haar ogen vullen zich met tranen. Ruud kijkt Sara onderzoekend aan. RUUD (CONT’D) Gaat het goed? Sara herpakt zich, veegt snel een traan uit haar oog. SARA Ja, nee, ja gaat goed. Ik ben gewoon zo blij dat je dat vraagt. Ik was even bang dat ik weer op zoek moest naar een nieuwe klus. RUUD Ah, zo. Nee, ik zou het heel fijn vinden als jij dit wil doen. Je bent inmiddels al helemaal thuis hier en je pakt de zaken goed op. Sara bloost. De tranen schieten haar opnieuw in de ogen. RUUD (CONT’D) Heb je anders even een pauze nodig? SARA Nee, nee, gaat goed, gaat goed. Echt. Sara begint nerveus haar tranen en loopneus met haar mouw weg te vegen. Ruud pakt een zakdoekje uit de tissuebox die op zijn bureau staat en geeft die aan Sara. Sara lacht verontschuldigend en snuit haar neus ermee. RUUD (onzeker) We moeten alleen even kijken naar de uren. Maar misschien moeten we dat later even bespreken? SARA Nee joh, hoeft echt niet. Het gaat wel weer. RUUD Oké. (voorzichtig) Het liefst heb ik je drie dagen hier, maar ik weet niet of je dat thuis kunt regelen. Sara kijkt bedenkelijk. Ruud pakt alvast een nieuwe tissue. Sara barst in lachen uit. Ruud lacht wat ongemakkelijk mee. RUUD (CONT’D) Ja, ik dacht... SARA (hikkend van het lachen) ... Ja snap ik, maar het gaat echt goed. Ik ben gewoon heel blij. Weer wellen er tranen in Sara's ogen op. Ruud kijkt verbijsterd. SARA (CONT’D) Hè verdorie, sorry. Sorry hoor. Ik ga toch maar even naar het toilet. Ruud knikt. Sara haast zich het kantoor uit. SCENE 52. INT. KOFFIETENT - MIDDAG EMILY zit nog steeds met CLEO in het café. Emily’s laptop ligt op de stoel naast haar en is dicht. EMILY Dat ze ‘s ochtends hun ogen opendoen en elkaar eerst verliefd in de ogen gaan zitten staren, van zo dichtbij hè! (geeft 2 cm met haar vingers aan) En dat ze elkaar dan eens lekker af gaan lebberen. Daar kan ik dus écht niet tegen hè. Cleo begint hard te lachen. EMILY (CONT’D) Ik bedoel: wie doet dat nou? Die putlucht, da’s toch vreselijk! En toch zie je het al-tijd! En dan ben ik dus gelijk uit de film hè. De OBER komt aanlopen met twee verrukkelijke broodjes en twee glazen Prosecco en zet alles op tafel. OBER Jullie nemen het er wel van hè, dames. CLEO (tegen Emily) Veel te gezellig met jou. EMILY (tegen ober) Ze heeft net een verstandig besluit genomen, dus dat moet gevierd worden! Cleo en Emily heffen samen het glas. Ober loopt al naar andere tafel. EMILY (CONT’D) Nou proost meissie! CLEO Dank je lieverd voor je luisterend oor. Maar wat víndt Thomas er nou van dat je hier de hele middag ... EMILY ... met jou zit te lullen? Volgens mij is ie allang blij dat er rust is thuis. CLEO Werkt ie thuis dan? EMILY Nee, ik bedoel dat ik niet meer zo labiel ben. Als ik nog drie dagen per week zou werken, zoals vroeger, had ik nu een vette burn-out gehad. CLEO Maar wel doorbetaald. EMILY Dat dan weer wel. Maar toch... CLEO Praten helpt best hè. EMILY Tegen burn-outs? Nou zeker. Weet je? Ik hoorde laatst dat ‘t ons genotscentrum activeert. Cleo kijkt verrast. EMILY Als we kletsen of dingen delen, komen er van die stofjes in je hersens vrij. Dopamine en oxytocine of zoiets. Maar alleen bij vrouwen hè. Bij mannen niet. Die krijgen in hun pubertijd zo’n giga shot testosteron dat hun behoefte aan gezelligheid en contact voor de rest van hun leven is gehalveerd. CLEO (in zichzelf) Of meer dan de helft. EMILY Behalve als het om seks gaat natuurlijk. Maar wat ook zo bizar is - hadden ze ook ergens gemeten - als vrouwen een tijd niet kunnen kletsen, dan treedt er ontwenningspijn op. Net als bij drugsverslaafden! Dus dit - (knipoog, wijst naar naar zichzelf, Cleo en de Prosecco’s) is gewoon onze natuurlijke manier om te ontstressen. CLEO (lacht) Ik zie de dingen ineens heel anders Em! We werken nu dus gewoon aan onze algehele well-being. EMILY Ja, net zoiets als mediteren dit. CLEO Ik voel me ineens een stuk minder slecht. Dat wij hier zó zitten terwijl iedereen aan het werk is. EMILY (knipoog naar Cleo) Nou eí-gen-lijk ben ik ook aan het werk hoor. CLEO God sorry ja. EMILY Geeft niet, toch een gekke dag vandaag. Ook voor mij. CLEO Hoezo? Emily opent haar tas, wijst op de vier grote gele enveloppen die erin zitten en stopt haar laptop er meteen maar bij. CLEO (CONT’D) O, is dat je boek? EMILY (glundert) Ja ze gaan na dit broodje op de post. Cleo pakt haar half lege glas en heft het opnieuw. SCENE 53. INT. KANTOOR RUUD ITF - MIDDAG De deur van het kantoor staat open. RUUD zit achter zijn pc te werken. SARA klopt op de deur. Ruud kijkt op. Sara blijft bij de deur staan. RUUD Ha, daar ben je weer. Beetje opgeknapt? Sara lacht opgelucht. SARA Ja, gelukkig wel. Sorry hoor van vanmorgen. Ik moet ongesteld worden en dan ben ik soms een beetje emotioneel. Ruud kijkt wat ongemakkelijk. SARA (CONT’D) Sorry, ‘too much information’, maar ik wilde toch even helder hebben waarom ik me zo hysterisch gedroeg. (grapt) Voor het geval je zou denken dat je nu misschien toch liever iemand anders in wilt huren. RUUD Nee hoor, ik laat me niet zo snel afschrikken. SARA (lacht) Gelukkig... Ik wilde even laten weten dat ik heel graag aan de slag ga met de site. Alleen zijn drie dagen wel wat lastig voor me om te regelen thuis. Ik werk natuurlijk ook één dag in de week voor die andere opdrachtgever en dat wil ik eigenlijk niet afstoten omdat de kans groot is dat ik daar kan blijven. RUUD (denkt even kort na) Weet je, we houden het gewoon op twee dagen en mocht er iets in je situatie veranderen, kunnen we altijd verder kijken. SARA (opgelucht) O fijn, doe ik gewoon in twee dagen wat andere mensen in drie dagen doen. Sara staat op en loopt naar de deur. In de deuropening draait ze zich nog even om. Ruud heeft zich weer op zijn scherm gericht. SARA En nogmaals sorry van daarnet. Dat zal niet meer gebeuren. Ruud kijkt op en glimlacht. Sara draait zich om en loopt de deur uit. SCENE 54. INT. POST & OFFICE - MIDDAG EMILY stapt een Post NL kantoor binnen en loopt naar de balie met de vier dikke gele enveloppen. Ze is een beetje zenuwachtig. EMILY Zo, wat is het hier rustig. POSTBEAMBTE (kijkt op) Doordeweekse dag hé, dan werkt iedereen gewoon. EMILY (legt enveloppen op de balie) Deze moeten op de post. Ook werk hoor. Het is mijn eerste boek. POSTBEAMBTE Je moest eens weten hoe vaak we dat hier horen. Het lijkt wel alsof half Haarlem schrijft. EMILY (beetje geschrokken) O, is dat zo? Pijnlijke stilte. POSTBEAMBTE Maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Niet geschoten altijd mis, toch? EMILY Nou ja een bekende schrijver vond het goed, dus... POSTBEAMBTE ...wie weet. EMILY Wie weet. Postbeambte plakt etiket met portokosten op iedere envelop. Emily haalt intussen haar pinpasje tevoorschijn. POSTBEAMBTE (stopt enveloppen in de postzak achter hem) Nou daar gaat ie dan. Emily zucht diep. Postbeambte schuift pinautomaat naar Emily toe. POSTBEAMBTE (CONT’D) Dat is dan € 16,30. Emily pint. EMILY Wel een momentje hoor... Postbeambte kijkt haar met een schaapachtige glimlach aan. EMILY (CONT’D) Nog een fijne dag hè. SCENE 55. EXT. POST & OFFICE - MIDDAG Een leuke VADER komt op een herenfiets aanrijden. Hij heeft een DOCHTERTJE van een jaar of twee achterop. Op het moment dat hij zijn fiets wil parkeren loopt EMILY (kort rokje met hooggehakte laarzen, leren jasje) stralend de Post & Office uit. Ze haalt haar hand door haar lange haren, kijkt even naar de grijze lucht en dan naar de vader. De vader grijnst naar Emily en stapt met een mooie zwaai van zijn herenfiets, totaal vergetend dat zijn dochtertje nog achterop zit. Het kind krijgt een flinke opdoffer en wordt half van haar zitje afgeworpen. Ze blijft hangen in de riempjes. VADER Shit! EMILY Jezusmina! Terwijl de vader probeert om zijn evenwicht te bewaren rent een OUDE VROUW op het meisje af dat half uit haar zitje hangt en zet haar weer overeind. Het meisje begint te brullen. OUDE VROUW Gaat het meisje? Ja dat deed je vader niet zo handig. Die was er niet helemaal bij met zijn hoofd hè. Oude vrouw kijkt met een schuin oog naar de vader. Emily loopt intussen snel naar haar fiets en werpt nog een blik achterom. Vader verdwijnt met het huilende meisje op de arm vlug de Post & Office in. Volgende keer de rest van Sint Maarten en de ontknoping van aflevering 1
|
Over HalverwegeVia het script volg je het dagelijks leven van Emily en Sara, twee ogenschijnlijke tegenpolen. Sara leeft het leven alsof het een generale repetitie is, maar langzaam sijpelt bij haar de gedachte binnen dat het nu of nooit is. Emily plukt de dag en haalt juist alles uit het leven wat erin zit. Door wat ze meemaken vragen ze zich steeds vaker af hoe ze zo geworden zijn. Hebben ze het lef om het anders te doen? Afleveringen:
Alles
ArchievenWil je ons volgen?Of ontvang updates via Facebook
|