Afgelopen keer in Halverwege: Emily is hulpouder in de klas tijdens het Sinterklaasfeest en komt erachter dat twee van Remy's vriendjes een pornofilmpje met Sinterklaas en twee pieten hebben gezien. Sara probeert Harry duidelijk te maken dat ze het heel erg naar haar zin heeft bij Kooters en Ko, maar hij reageert niet zoals Sara hoopt. Gemist? Lees hier het 3e deel van Eerlijkheid. SCENE 17. INT. HAL SCHOOL - OCHTEND EMILY heeft net de jongens naar school gebracht en staat met CLEO en een flinke groep andere OUDERS (mannen en vrouwen) in het schoolportaal te wachten tot een hoosbui over is. Er klinkt geroezemoes en het blijft maar stortregenen. Emily steekt haar neus even naar buiten en schudt haar hoofd. De bui is nog lang niet over. Emily vermant zich. EMILY (veel te hard tegen CLEO) Ik heb wel weer eens zin om me lekker tot mijn onderbroek nat te laten regenen. Emily realiseert zich wat ze net geroepen heeft en kijkt verschrikt om zich heen. Pijnlijke stilte volgt. Iedereen kijkt naar haar. EMILY (CONT'D) Nou… eeeuh. Dan ga ik maar hè. Emily rent de bui in. SCENE 18. INT. HUIS SARA - OCHTEND TIM zit aan de eettafel in de huiskamer achter zijn laptop. SARA (jas nog aan) komt drijfnat en gehaast de kamer binnen en gaat op zoek naar haar laptop. TIM Wat doe jij nou hier? SARA Laptop vergeten. TIM Lekker handig Saar. Sara kijkt hem even geërgerd aan maar zegt niks. TIM Nu je er toch bent, wat zijn mijn minpunten? SARA (iets te snel) Irritante opmerkingen maken. Tim kijkt haar verbaasd aan. TIM Hoezo? SARA (afwezig, want zoekend) Nee, laat maar, grapje. Heb jij mijn laptop gezien? TIM Daadwerkelijke minpunten? SARA Niet luisteren… niet antwoorden als ik je iets vraag, ongeduldig, niet empatisch - TIM - En pluspunten? SARA Hoezo wil je dit allemaal weten? TIM Ik heb het nodig voor een training, dus, pluspunten? Sara vindt haar laptop in een laptoptas naast de kast. Met de tas in haar handen staat ze pijnlijk lang na te denken. SARA ... snel van begrip? Tim trekt een wenkbrauw op maar zegt niets en gaat door met typen. Ze loopt naar Tim en geeft hem een kus. Hij kust haar vluchtig terug en typt verder. SARA (CONT'D) (semi grappend) Ongeïnteresseerd, voeg dat ook maar toe aan je lijstje. SCENE 19. INT. GANG. HERENHUIS EMILY - OCHTEND EMILY treft THOMAS in zijn nette pak in de gang aan. THOMAS Zo jij bent lekker nat! EMILY Breek me de bek niet open. Er stonden een heleboel ouders in de hal. Allemaal te wachten tot die klote bui over is. Roep ik veel te hard tegen Cleo: ‘ik heb wel weer eens zin om me lekker tot op mijn onderbroek nat te laten regenen.’ THOMAS Emily! Je moet de woorden ‘lekker,’ ‘nat’ en ‘onderbroek’ ook niet in één zin gebruiken! Emily grijnst. THOMAS Lief, ik moet rennen. Jij bent toch thuis vandaag? Ik móet dat pakketje echt hebben. Anders heb ik morgen geen presentatie. EMILY Ja, ga nou maar. Ik zal opendoen. Ik ga toch schrijven. Komt goed lieverd. Ik hou van je. Thomas geeft Emily een kus en sjeest er vandoor. SCENE 20. INT. SLAAPKAMER SARA EN TIM - MIDDAG TIM zit achter de computer die op een ienemienie bureautje in een hoek tegen de muur staat. LIV speelt midden op het bed met een paar knuffels. SARA komt goed gehumeurd de slaapkamer binnen, in haar ene hand een bordje met boterham en in haar andere hand een broodje wat ze aan het eten is. LIV Mama! Liv stopt met spelen, kruipt naar de rand van het bed en strekt haar armpjes uit naar Sara. Sara zet het bord op de vensterbank, tilt Liv op en geeft haar een dikke knuffel. SARA Hee moppie, ben je lekker aan het spelen? LIV Papa is op de com-pu-ter. SARA (tegen TIM) Ben je aan het werk? TIM (zonder op te kijken van zijn scherm, bot) Ik hoef toch niet te werken om aan de computer te zitten? Liv wriemelt in Sara’s armen. Sara zet haar weer terug op het bed bij haar knuffels en negeert Tims opmerking. SARA Ga je niet nog werken dan? TIM Jij had toch die cursus? SARA Dat was alleen de ochtend. Tim speelt nog steeds door zonder Sara aan te kijken. Sara neemt de laatste hap van het broodje in haar hand. TIM (geërgerd) Juist, ik dacht dus de middag. SARA (verbaasd) En waar dacht je dan dat ik vanochtend heen ging? TIM Dat je éérst ging werken en daarna naar die cursus. Met dat werk verdien je ook daadwerkelijk iets weet je nog? SARA (nu ook geërgerd) Dat weet ik nog ja, maar ik wilde je niet vragen een hele dag vrij te nemen. Bovendien heb ik je toch duidelijk gezegd dat ik die cursus van half 10 tot 12 had en dat ik om 1 uur thuis zou zijn. Dan kon jij ‘s middags weer werken. TIM Nee, jij had gezegd dat je ‘s middags cursus had. SARA Ik weet toch wel wanneer ik cursus heb? Waarom zou ik zeggen dat het in de middag is als het in de ochtend is? Sara zucht hoorbaar. Tim kijkt haar geïrriteerd aan. SARA (CONT’D) Jezus ik dacht even gezellig te kletsen, maar dat is kennelijk onmogelijk met jou! Sara loopt de kamer uit, de trap af. Liv glijdt met haar armen vol met knuffels van het bed en gaat haar achterna. Tim schudt geërgerd zijn hoofd en gaat verder met waar hij mee bezig was. SARA (roept vanaf de trap) Ik ga vanavond film kijken bij Emily. TIM Ik ben er ook niet! We horen hoe Sara beneden de tussendeur dicht smijt. SCENE 21. INT. BADKAMER EMILY - MIDDAG EMILY staat onder de douche en heeft net haar lange haar ingesopt als de bel gaat. EMILY Oh shit, shit. Emily schiet de badjas van Thomas aan en rent (met haar vol sop) roepend de trap af. EMILY Ik kom eraan! Ik ben er… ik ben er… SCENE 22. INT. GANG HUIS EMILY - MIDDAG EMILY doet open in haar badjas. Voor de deur staat NOOR. Ze ziet er beroerd uit en huilt. Haar dikke bos donkere krullen is elegant gesteild, een toonbeeld van controle, in schril contrast met de rest: ze trilt en haar mooie diepbruine ogen zijn rood van het huilen. EMILY Eeuh… Jij bent geen pakketje… (ziet in dat dit een beetje lomp klinkt, snel) Maar wel belangrijk! NOOR Sorry, je verwacht een pakketje en dan sta ik hier, helemaal een 'mess' en zo te zien kom je net - EMILY - uit de douche ja. NOOR Sorry, ga maar gauw verder. Ik kom wel een andere keer. EMILY Maar het gaat helemaal niet goed met jou, kom even binnen joh. Noor stapt aarzelend naar binnen en ze omhelzen elkaar. NOOR Hè? Er zit nog allemaal sop in je haar! EMILY (doet snel de deur dicht) Ja, ik heb over 10 minuten een afspraak bij de dokter. Om een spiraaltje te laten zetten. Dus ik moet schoon zijn. Wil je hier anders blijven wachten? Ben echt zo weer terug. Zet ik jou met een kop thee op de bank, goed? NOOR Hoe lang duurt dat dan? Zo’n spiraaltje zetten? EMILY Vorige keer was het in vijf minuten gepiept. Hangt van de wachtkamer af, dus. NOOR Oké dan, als je het echt niet erg vindt, dan wacht ik hier wel even. EMILY Zet je het zelf even? De waterkoker staat op het aanrecht. Emily rent weer naar boven. SCENE 23. INT. KEUKEN/ HUISKAMER SARA - MIDDAG SARA staat in de keuken om zich heen te kijken, ze zoekt iets. SARA Shit! Er wordt op de huiskamerdeur geklopt. Sara loopt door de kamer en doet de deur open. LIV komt met haar armen vol knuffels binnen. SARA (tegen Liv) Ben zo terug. Sara sprint naar boven. SCENE 24. INT. SLAAPKAMER SARA EN TIM - MIDDAG SARA komt de slaapkamer weer binnen. TIM zit nog steeds achter zijn computer. TIM (grappend) Kom je het goed maken? Sara schudt haar hoofd in ongeloof en ergernis, pakt haar lunch van de vensterbank en loopt weer naar beneden. SCENE 25. INT. SPREEKKAMER HUISARTS - MIDDAG EMILY zit aan de tafel tegenover haar vrouwelijke HUISARTS en een nog piepjonge maar knappe, mannelijke CO-ASSISTENT. We vallen in het gesprek. HUISARTS Dus vind je het goed als hij er bij blijft? Hij wil het graag een keer van dichtbij meemaken. EMILY Nou… eerlijk gezegd vind ik dat niet zo prettig. CO-ASSISTENT Prima hoor, ik wacht wel even buiten. Co-assistent staat op en loopt naar buiten. HUISARTS Oké… (beetje binnensmonds) Jammer, hij moet het toch een keer leren. Huisarts kijkt Emily vragend en tegelijk hoopvol aan. HUISARTS (CONT’D) Maar als jij dat liever niet wilt... Huisarts laat bewust een stilte vallen. EMILY Eeuh… Nou, doe dan maar. Als jij het maar doet! HUISARTS Mooi! Ik haal hem even. Kleed je maar vast uit. Timelapse SCENE 26. INT. SPREEKKAMER HUISARTS- MIDDAG EMILY ligt met haar benen wijd op de behandeltafel. De HUISARTS en CO-ASSISTENT staan aan het voeteneind. CO-ASSIST
(tegen Emily) Fijn dat ik toch mee mag kijken… Pijnlijke stilte. CO-ASSISTENT (CONT'D) Eeuh… ik heb er al heel veel gezien hoor! Emily is met stomheid geslagen. HUISARTS (tegen Emily) Niet schrikken. Ik breng nu het speculum in. Dat kan soms een beetje onprettig aanvoelen. HUISARTS (tegen co-assistent) Kijk, ze heeft een beetje te veel slijm om de baarmoedermond goed te kunnen zien. Dat zuigen we wel even weg. Emily kijkt benauwd, spant al haar spieren aan. EMILY Hallo, ik lig erbij hoor! HUISARTS Geeft niks. Je hebt wat veel afscheiding. Kan gebeuren. We halen het gewoon even weg. Probeer je maar te ontspannen. Huisarts rommelt ingespannen wat tussen de benen van Emily. Emily voelt zich duidelijk zwaar ongemakkelijk. HUISARTS (tegen co-assistent) Kijk nu is de weg weer vrij en kan ik de IUD inbrengen. HUISARTS (tegen Emily ) Het kan even pijn doen. SCENE 27. INT. HUISKAMER/KEUKEN SARA - MIDDAG TIM komt beneden de kamer inlopen en loopt door naar de keuken waar SARA de was ophangt aan een droogrek in de keuken. TIM (geveinsde interesse) Nou, hoe was je cursus dan? SARA (bromtoon) Was niet echt een cursus, meer een workshopje, stelde niet veel voor. TIM Heb je nog iets anders leuks te melden dan? SARA Nee. TIM Voor iemand die gezellig wilde kletsen heb je verdomd weinig te vertellen. SARA Ja hallo, ik kan nu echt niet opeens weer normaal doen hoor! TIM Ik ook niet, maar ik probeer het tenminste. SARA Wat ga je vanavond eigenlijk doen? TIM Niks. SARA Maar je zei net dat je vanavond weggaat. TIM Nee ik zei ‘ik ben er niet’. SARA (zucht geërgerd) Oké, waar ben je dan? TIM Thuis. SARA Meen je dit serieus? TIM Nee, ja, ik was pissig dus dan doe ik dat! SARA En dat noem jij proberen?! Ik noem dat zwaar kinderachtig! Tim haalt zijn schouders op en trekt de koelkast open om wat drinken te pakken. SCENE 28. INT. WOONKAMER HUIS EMILY - MIDDAG NOOR zit op de bank en stopt haar mobiel in haar tas als EMILY binnenkomt. NOOR Dat was snel Em. Alles ok? EMILY Hou op, het was verschrikkelijk! Maar eerst jij! Wat is er nou aan de hand meissie? NOOR Hij heeft het verteld. EMILY Dat meen je niet! Ineens? NOOR Nee niet ineens. Ik wou tóch dat hij het ging vertellen. Het heeft lang genoeg geduurd. Vijf jaar, dat is toch niet te geloven. Ik had nooit kunnen bedenken dat ik ooit in deze situatie terecht zou komen, zó lang tweede viool. Vind je me zo’n type? Die in de schaduw gaat staan? EMILY Nee, niet bepaald. Heb je hem voor het blok gezet? NOOR Nee dat werkt niet. Ik heb gewoon net zolang met hem gepraat tot hij er ook achter stond. Sterker nog, op een gegeven moment dacht hij dat het zijn eigen idee was. EMILY Dus hij heeft alles verteld? Ook van Evi? NOOR Ja. Want het gaat toch juist om Evi? EMILY En nu? NOOR (gelaten) Nu blijft hij in dat heilige huwelijk. Dat wist ik altijd al. Dat dát de consequentie zou zijn. (er springen tranen in haar ogen). Daarom hebben we het denk ik ook zo lang uitgesteld. EMILY Maar hoop je dan niet…? Noor begint hartverscheurend te huilen. NOOR (snikkend) Natuurlijk heb ik die hoop. (herpakt zich) Maar ik mág die hoop niet hebben. Ik wil hun huwelijk niet kapot maken. Zeker geen gelukkig huwelijk. EMILY (minzaam lachje) Als ie zo gelukkig getrouwd was, dan ga je toch niet vijf jaar vreemd? NOOR Nee echt. Hij zegt het altijd: dat hij gelukkig getrouwd is en ik geloof hem. EMILY Yeah right. Hoe reageerde zij? NOOR Ze reageerde gek genoeg heel kalm. EMILY Écht? Kalm? Als je man opbiecht dat hij een kind heeft bij een ander? NOOR Dat zegt natuurlijk niks over haar gevoel. En ze heeft meteen gezegd dat Evi welkom is, dat hij er niks aan kan doen. (vol bewondering) Dat ze zich zo open stelt voor hem... Ze heeft me de volgende dag gebeld. Anderhalfuur hè. EMILY Dat meen je niet! NOOR Het was heel gek, het was net alsof we een soort vriendinnen waren, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Het was heel persoonlijk. Stilte. Emily kijkt sceptisch. NOOR (CONT’D) Schijnt normaal te zijn, heb ik in de duivelsdriehoek gelezen. EMILY In de wat? NOOR Daar staat in dat twee vrouwen in zo’n situatie zelfs verliefd op elkaar kunnen worden. Ik niet hoor. Ik wist natuurlijk altijd al dat ze leuk was, dat werd nu alleen maar bevestigd. Dus mijn schuldgevoel is nu nog groter, als dat überhaupt nog kan. EMILY Dus nu is ze “geweldig” en moet hij wel in dat “geweldige” huwelijk blijven. En jij gaat jezelf lekker wegcijferen. NOOR Voor nu in ieder geval even wel ja. Er biggelen tranen over Noors wangen. Emily staat op en geeft Noor een knuffel. SCENE 29. INT. WOONKAMER HUIS EMILY - AVOND EMILY en SARA zitten ieder met een glas witte wijn in de hand op de bank naar 'Komt een vrouw bij de dokter' te kijken. Naast de bank staat een bijzettafel op industriële wieltjes met daarop een bak chips en een bakje met nootjes. Op TV zien we een behoorlijk blote seksscene. Emily veert op. EMILY Wacht, ik zet hem even op pauze. Even de gordijnen dichtdoen, anders kan de hele buurt mee genieten. Terwijl Emily de gordijnen dicht doet, staart Sara wat in haar wijnglas terwijl ze de wijn walst. Ze besluit dat het een goed moment is om een boekje open te doen over haar liefdesleven. SARA Hoe vind jij het eigenlijk als je in de keuken een smoothie aan het maken bent en Thomas achter je komt staan om, ònder je shirt, aan je borsten te zitten? EMILY (oogjes twinkelen) Dat hoef je toch niet te vragen? Dat weet je toch? SARA Ja, nou, ik vind het rete irritant! Alsof ik altijd maar beschikbaar moet zijn. Toen ik laatst na ons drankfestijn - EMILY - Speaking of which, ik heb Mirjam en haar man uitgenodigd om volgende week vrijdag te komen eten. Komen jij en Tim dan ook? SARA Ja is goed, leuk. Maar toen ik daarna dus in bed kwam liggen, kroop hij dicht tegen me aan. Dus ik denk: o leuk, hij komt tegen me aan liggen, hij vindt het fijn dat ik er ben. Grijpt hij meteen mijn borsten. Dan denk ik dus: o dát is het, hij wil gewoon seks. De manier waarop hè... dat werkt dus niet bij mij. Dan krijg ik een klassieke reactie van… ik wil hem slaan eigenlijk. EMILY (lacht) Echt? O, ik vind het helemaal niet erg om als lustobject gezien te worden. Gebeurt wat mij betreft te weinig. Werd ik maar tegen die muur gesmeten. SARA Ik altijd. EMILY Tegen de muur? SARA Ja, nou ja, bij wijze van spreken, maar ik wil het juist rustig opbouwen en het is altijd meteen van hop d’r op en dan denk ik alleen maar: flikker op! EMILY Maar Saar, da’s toch zonde! Hoe lang hebben we dit lijf nog? Ik bedoel, straks krijg je die fucking overgang of hij krijgt hem niet meer omhoog. Je moet er nog wel even van genieten. Waarom hebben jullie het er niet gewoon over? Over je behoeftes? Sara kijkt Emily aan of ze water ziet branden. SAAR Praten? Als ik A zeg, zegt hij B en andersom. Dus daar komt toch alleen maar ruzie van. Vanochtend nog, wilde ik een gezellig praatje maken, was het meteen weer mot. EMILY Ja maar Saar, hebben jullie het al over die miskraam gehad dan? SARA Nee? Moet dat dan? EMILY Ja, daar ga je al. SARA Hoezo daar ga je al? Wat valt er dan te zeggen? We zijn toch alleen maar blij dat het voorbij is? EMILY Ja, maar het is toch logisch dat je op elkaar gaat lopen fitten als je dat soort dingen niet bespreekt? Ik bedoel: dit zijn toch de grote dingen in je leven? SARA (haalt schouders op) Zou niet weten wat ik erover moet zeggen. Het overkomt mij, niet ons. EMILY Hè?! Het is toch ook zijn zaad? Echt, ik snap die mannen van jullie niet. Die gast van Noor! Die maar blijft beweren dat ie gelukkig getrouwd is. Hoe kan je dat jezelf in godsnaam wijsmaken als je vijf jaar lang met een ander in bed ligt? En hoezo merkt zijn vrouw dat niet? (hoofdschuddend) Dat krijg je ervan als je dingen niet deelt. (met wijsvinger naar Sara) Als je je behoeftes niet deelt. SARA Ja misschien … (zucht) ... maar bij ons het toch meer ieder voor zich. Sara is wel weer een beetje klaar met Emily’s psychologie van de koude grond. SARA (CONT’D) Zullen we maar verder kijken? Dan ben ik nog een beetje op tijd thuis. Emily zucht en pakt de afstandsbediening. De blootscene gaat verder. |
Over HalverwegeVia het script volg je het dagelijks leven van Emily en Sara, twee ogenschijnlijke tegenpolen. Sara leeft het leven alsof het een generale repetitie is, maar langzaam sijpelt bij haar de gedachte binnen dat het nu of nooit is. Emily plukt de dag en haalt juist alles uit het leven wat erin zit. Door wat ze meemaken vragen ze zich steeds vaker af hoe ze zo geworden zijn. Hebben ze het lef om het anders te doen? Afleveringen:
Alles
ArchievenWil je ons volgen?Of ontvang updates via Facebook
|