Vorige keer in Halverwege: Sara ontdekt dat ze ongewenst zwanger is van een derde. Dit legt een enorme druk op haar relatie met Tim, die toch al niet zo lekker liep. Wat te doen? Emily is van slag door de begrafenis van haar buurvrouw. Ze realiseert zich hoeveel impact de dood van haar moeder nog op haar leven heeft. Gemist? Lees hier het 1e deel van Geweldloosheid SCENE 12. INT.SLAAPKAMER. HUIS SARA - OCHTEND TIM ligt in bed te slapen. We horen hem alleen zwaar ademhalen. Dan opeens keiharde muziek. Tim geeft een woeste pets op de wekker waar we 6.30 uur op zien staan. TIM Jezus Saar, moet dat zo hard! Geen reactie. Tim kijkt naast zich. Het bed is leeg. SCENE 13. INT. SLAAPKAMER. HUIS EMILY - OCHTEND EMILY ligt nog in bed. THOMAS, nu een wandelende Boss reclame, komt de slaapkamer binnen en geeft haar een liefdevolle kus op haar hoofd. THOMAS Em wakker worden. ‘t Is half zeven. Emily kreunt. THOMAS Ja spijt komt na de zonde lieverd. Had je het niet zo laat moeten maken. Sta je wel op zo? (loopt weg en roept) Tot vanavond! EMILY Hmm. (mompelt) Tot vanavond. Emily trekt de deken weer over haar hoofd. SCENE 14. INT. WOONKAMER/KEUKEN. HUIS SARA - OCHTEND SARA staat in een grijze fleece badjas in de keuken. Ze schenkt heet water in een grote mok en hangt er een theezakje in. Ze loopt ermee naar de eettafel waar een oude, logge laptop op staat en gaat zitten. Sara warmt haar handen aan de theemok en staart naar het scherm waarop we lezen: Medicamenteuze behandeling (Abortuspil) Tot 8 weken na het begin van de laatste menstruatie, kan een zwangerschap worden afgebroken met een zogenaamde abortuspil. Sara zet haar theemok neer en klikt door naar het menubalkje Spijt na abortus: Veel vrouwen hebben tegenstrijdige gevoelens over abortus. Het afbreken van een zwangerschap is geen makkelijke keuze. Ook na de behandeling kan de twijfel (weer) toeslaan. Sara kijkt op van het scherm en staart voor zich uit. Tranen vullen haar ogen. Dan gaat de tussendeur open. Sara schrikt op uit haar overpeinzingen en veegt snel haar tranen weg. BOAZ (5) komt in zijn pyjama de kamer binnen. SARA Hé lieverd. Boaz gaat naast Sara staan en kijkt op de laptop. BOAZ Wat ben je aan het doen? Sara klapt snel haar laptop dicht en trekt Boaz op schoot. SARA Niks bijzonders. Sara kijkt op de klok. SARA (CONT’D) Hee, als je je eerst aankleedt kan je daarna nog wel even op je kamer spelen. Boaz lacht tevreden, glijdt van Sara's schoot en verdwijnt in de gang. Sara klapt haar laptop weer open. SCENE 15. INT. SLAAPKAMER REMY. HUIS EMILY - OCHTEND EMILY schrikt op. Wekker staat op 7.50 uur. EMILY Shit. Shit. Shit! SCENE 16. INT. SLAAPKAMER JELMER. HUIS EMILY - OCHTEND REMY (7) en JELMER (4) zitten samen in Jelmers kastelenbed op een iPad YouTube ‘Lego’ filmpjes te bekijken. EMILY komt de slaapkamer binnen stormen. REMY EN JELMER Hai mama. REMY We zitten lekker op de iPad. EMILY (geeft de jongens een gehaaste kus) Die iPad gaat NU weg. REMY Maar we willen het filmpje afkijken! EMILY Nee! We hadden al op de fiets moeten zitten. Remy en Jelmer kijken allebei verbaasd naar Emily die als een wervelwind wat kleren bij elkaar grist. EMILY Wat zitten jullie daar nou? Hup naar beneden! Emily loopt met de stapel kleren de kamer uit. SCENE 17. INT. SLAAPKAMER LIV. HUIS SARA - OCHTEND LIV (3) ligt op de commode. SARA (inmiddels aangekleed) trekt Liv een maillot aan. Als Livs voetjes er net in zitten begint ze te kronkelen. SARA Hou eens op met dat gewurm, zo krijg ik je maillot niet aan. LIV Zit niet goed! SARA (licht geïrriteerd) Hoe bedoel je, zit niet goed? Liv probeert zich uit de maillot te wurmen. SARA (CONT’D) (boos) Liv, hou op! We moeten opschieten. Boaz moet naar school. LIV (roept) Zit niet goed! SARA (resoluut) Dan trek je een broek aan. LIV Nee, jurk! SARA (resoluut) Dan moet je deze maillot aan. LIV Nee andere! SARA Er is geen andere! Sara, inmiddels licht wanhopig, kijkt toch even in de kast, ziet nog een maillot en zucht, wetend dat ze toe gaat geven. SARA Deze dan? Sara houdt de maillot omhoog zodat Liv hem kan zien. LIV Ja. Sara zucht opnieuw en trekt de maillot weer uit. SCENE 18. INT. KEUKEN/WOONKAMER. HUIS EMILY - OCHTEND JELMER en REMY zitten in hun pyjama aan tafel. Jelmer heeft drie knuffels onder zijn hemd gestopt, de hoofdjes steken er net boven uit. Hij kijkt verwachtingsvol naar EMILY, maar die staat als een dolle voorovergebogen boterhammen te smeren. REMY (kijkt naar de boterham van Jelmer) Hij heeft drie krokodilletjes. EMILY Jij wilde chocopasta. Jelmer pikt tevreden zijn krokodillen-funny’s (snoepjes die tussen de vlokken zitten) van zijn boterham en legt ze op de rand van zijn bord. REMY Maar dat is niet eerlijk. EMILY (tegen Jelmer) Geef er alsjeblieft één aan je broer. Jelmer treuzelt maar geeft er toch één weg. REMY Maar dan heeft hij er nog twee en ik maar één! EMILY Willen jullie alsjeblieft stoppen met zaniken en dooreten. Anders koop ik die stomme rot vlokken nooit meer! REMY Mam ik heb geen melk. EMILY Dus? Dan pak je dat toch! Waarom moet ik alles alleen doen? Jij hebt toch ook handen! Remy sjokt sip naar de ijskast. Jelmer neemt zijn eerste hap. SCENE 19. INT. WOONKAMER. HUIS SARA - OCHTEND SARA staat in de keuken en gooit een broodtrommel en beker in een rugtas. Daarna loopt ze door de woonkamer naar de gang, onderweg zet ze de rugtas op de tafel. De tussendeur blijft open staan. BOAZ zit aan de eettafel in de woonkamer een boekje te bekijken. LIV is aan het spelen met haar poppenhuis. SARA (vanaf de gang) Kom op jongens, jassen en schoenen aan, anders komen we te laat. Sara komt de huiskamer weer binnen met de schoenen van LIV in haar hand. SARA Bo, doe jij het zelf even? Boaz loopt naar de gang. Sara bukt zich en trekt Liv haar schoenen aan. LIV Ik wil nog een broodje. SARA Ja, schat, zo bij Anne krijg je nog wel een broodje. LIV Ik wil niet naar Anne! SARA (zucht) Liv, mama heeft dit gister toch uitgelegd? Mama gaat naar yoga en jij gaat even lekker bij Anne spelen. Dat vindt Anne heel gezellig. LIV (schreeuwt) Neeeeee! SCENE 20. INT. KEUKEN/WOONKAMER. HUIS EMILY - OCHTEND JELMER neemt zijn laatste slok en glijdt van zijn stoel af. EMILY trekt hem mee naar de bank waar REMY aan het klungelen is met zijn veters. Ze rukt Jelmers pyjama uit en helpt hem met aankleden. EMILY (snauwt intussen naar Remy) Heb je je schoenen nou nog niet aan? REMY Ik krijg die stomme veters niet. EMILY Man je bent al acht! Kun jij nou nog geen veters strikken? Mees kan het wel en die is vijf. REMY (mompelt boos) Die heeft het geleerd van zijn moeder. Emily snuift, bukt en begint met verhit hoofd de veters van Remy’s gympen te strikken. EMILY (mompelt) Het is toch ook belachelijk dat ze dat niet gewoon op school leren! En waarom is die vader van jullie hier niet? Ik moet ook altijd alles alleen doen. Rot gympies… Zo. Jassen aan. Snel! Jongens trekken gehoorzaam hun jas aan. EMILY (CONT’D) Oh shit, tandenpoetsen.... (gefrustreerd) Waarom zeggen jullie dat niet even? SCENE 21. INT. WOONKAMER. HUIS SARA - OCHTEND SARA komt de woonkamer binnen met haar jas aan, die van LIV in haar hand en BOAZ in haar kielzog. Hij is al helemaal klaar voor school, jas en schoenen aan. Zodra Liv de jas in Sara’s hand spot, rent ze naar de keuken. SARA Liv, kom hier, je moet je jas nog aan. BOAZ (tegen Liv) Ik heb mijn jas al aan Liv. Sara loopt op Liv af die in de keuken staat. Als Sara nadert, rent Liv om het keukenblok heen, weg van Sara. SARA Kom hier Liv, ik heb geen tijd voor dit soort spelletjes! Boaz loopt op Liv af en verspert haar de weg. LIV Niet doen!! Liv maakt een slaande beweging naar Boaz. BOAZ (verontwaardigd) Oh, je mag niet slaan! Liv steekt haar tong uit en maakt een prrrr geluid erbij. Boaz doet hetzelfde. Sara loopt met grote passen op Liv af en pakt haar bij haar arm. SARA Jongens hou hiermee op! BOAZ (roept) Maar Liv begon! SARA (geïrriteerd) Ja omdat jij je er weer mee bemoeide. Je bent haar vader niet. BOAZ Oooooh en nu ben ik boos! Boaz kijkt heel boos naar Sara. Sara negeert het. Terwijl ze Livs jas aantrekt, steekt Liv (pfrrr) haar tong uit naar haar broer. SARA (met harde stem) Ophouden Liv, anders…. anders mag je geen knuffel mee naar Anne. Liv begint te jammeren. LIV Ik wil niet naar Anne! Sara pakt haar eigen tas, gooit Boaz zijn rugtasje toe en duwt een boos kijkende Boaz en jammerende Liv richting de deur. SCENE 22. EXT. HUIS EMILY. VOORDEUR - OCHTEND EMILY zet de kinderen op de fiets en sluit de deur. EMILY Kut. Remy eraf. Ik moet mijn matje nog pakken. REMY (verongelijkt) Maar dan komen we te laat! EMILY Ja hallo! Ik moest ook op jullie wachten. Nu wachten jullie maar op mij! Remy hou jij de fiets even vast? Emily duikt naar binnen en komt weer naar buiten met haar yogamatje. Ze stopt het ding voor in haar fietskrat. Maar als ze met fiets en kinderen van de stoeprand afrijdt, valt de mat uit het krat. Emily spert haar mond open... JELMER Godver, hè toch mama? Emily kijkt stomverbaasd. JELMER (CONT’D) Oh nee ... verdomme! Toevallige VOORBIJGANGER kijkt afkeurend.
YOGALERARES
(kijkt afwachtend naar Emily) Zullen we beginnen? Emily houdt abrupt haar mond en gaat snel in de lotushouding zitten. Dan wordt er aangeklopt. Iedereen kijkt naar de deur, waarop een poster hangt met ‘Meer vitaliteit? Drink tarwegras’. De deur gaat open en SARA komt gehaast binnen. SARA Sorry dat ik zo laat ben YOGALERARES (zelfs haar stem is zen) Welkom Sara. Hier zeggen we 'dank voor je geduld' weet je nog? Dat geeft meteen een ander gevoel. Sara staat met haar rug naar de yogalerares en kan het niet laten om even met haar ogen naar haar vriendinnen te rollen. YOGALERARES (CONT’D) Waar is je matje? SARA O shit, sorry. (slaat hand voor haar mond) O, doe ik het weer Gelach in de zaal. SARA (CONT’D) Helemaal vergeten. De yogalerares doet haar mond open, maar Emily is haar voor. EMILY (wijst naar de kast) Pak gewoon een matje uit de kast joh. We gaan net beginnen. YOGALERARES (de rust zelve) Zal ik de les geven? Emily knikt schuldbewust en houdt haar mond. Terwijl Sara een matje pakt, schuift ze braaf een stukje op zodat Sara tussen Emily en Noor in kan zitten. EMILY (buigt zich naar Sara, fluistert dan toch) Gaat het? Dacht dat je misschien te misselijk was om te komen. Sara kijkt Emily afkeurend aan. NOOR (fluistert nu ook) Ben je ziek? SARA (geïrriteerd) Nee ik ben gewoon te laat. Intussen kijkt een van de cursisten: MAUD (slank postuur, tegen de vijftig) geïrriteerd van de vriendinnen naar de yogalerares. YOGALERARES Kan ik de les beginnen? We doen allemaal onze ogen dicht en halen diep adem. In... helemaal naar je stuitje toe en uit... naar je kruin. En probeer alle gedachten van je af te laten glijden. Het komende uur is helemaal voor jou! Iedereen in de zaal heeft zijn ogen dicht. YOGALERARES (CONT’D) Vandaag is de laatste les die we aan het thema geweldloosheid besteden. Als het goed is hebben jullie de afgelopen week geprobeerd om niet te schelden. Emily trekt een bedenkelijk gezicht en zoekt oogcontact met Sara, maar die luistert met gesloten ogen. YOGALERARES (CONT’D) Vanaf vandaag gaan we ook proberen om minder te oordelen. Je moet er maar eens op letten hoe vaak je een negatieve gedachte hebt over een ander of over jezelf. Onderschat nooit de kracht van een gedachte. (pauze) Alles wat je aandacht geeft groeit, ook negativiteit. Dus waar kies jij voor? Een donderwolk of de stralende zon? (pauze) Om onze organen even lekker wakker te schudden, beginnen we met ‘de zonnegroet.’ Jullie mogen je klaarmaken. Cursisten doen sokken en warme trui uit en gaan met handen voor de borst staan. SCENE 24. EXT. YOGACENTRUM. STRAAT - OCHTEND SARA, EMILY en NOOR komen uit het yogacentrum en lopen naar hun fietsen die iets uit elkaar staan. MAUD loopt mee omdat haar fiets tussen hen in staat. EMILY Nou dat was weer lekker. Had het echt even nodig: wat rust in mijn hoofd. (kijkt naar Sara) Kan me voorstellen dat het voor jou nu extra lastig is om het een beetje stil te krijgen daarboven. Ik vind het al lastig. CURSISTE MAUD Nou jij kunt je klep echt geen minuut dichthouden hè! Emily kijkt een beetje geschrokken op. Er valt een pijnlijke stilte. Maud haalt snel haar fiets van het slot en rijdt weg zonder dag te zeggen. Emily, Sara en Noor kijken Maud verbaasd na. EMILY Lekker dan. SARA Raar wijf. NOOR Pas op hè. Daar ga je al: ‘Gij zult niet oordelen’ toch? Koffie? SCENE 25. INT. CAFE - OCHTEND NOOR en SARA zitten aan de gemberthee in een hip koffiebarretje. EMILY sipt van een latte macchiato. EMILY Hebben jullie nou al gepraat? SARA Nee, niet echt. De blik van Noor zegt: uitleg! EMILY Maar je moet dit toch bespreken? Ik zou geen oog meer dicht doen. SARA Daar had ik vroeger ook last van. Maar we zijn het bijna nooit met elkaar eens. Dus tegenwoordig val ik gewoon in slaap hoor. EMILY (verontwaardigd) Ja maar we hebben het hier niet over... wel of niet een nieuwe televisie! Noors bruine ogen zeggen: gaan jullie het nog vertellen? SARA Ik ben zwanger. NOOR O, wauw! Wat geweldig! EMILY En ze weet niet of ze het wilt houden. NOOR Oh. Sara knikt. Iedereen is even stil. SARA (kijkend naar Noor) Hoe ging dat eigenlijk bij jou? NOOR Bij mij? (zucht) Ik zat in een hele andere situatie. Jij hebt een man. Ik niet. Althans. Hij is niet van mij. Hij wilde geen kind. Dat was wel duidelijk. EMILY Maar jij wel. NOOR Ja. (beetje overrompeld) Dat was een hele moeilijke tijd voor mij. SARA Snap ik. Heb je ook getwijfeld? NOOR (knikt) Omdat hij zo stellig was, wist ik het gewoon niet meer. Uiteindelijk besloot ik het te houden. EMILY Hoe reageerde je moeder eigenlijk? En je familie? NOOR Mijn moeder, mijn familie dat zijn twee verschillende dingen. SARA Hè? NOOR Hallo, ik ben Marokkaans weet je nog? Ongetrouwd zwanger van een Nederlander! In mijn familie is dat dus compleet onacceptabel. Voor mijn moeder net zo, maar bij haar ligt het anders. Zij is een uber moeder. Ondanks alles heeft ze mij altijd gesteund terwijl mijn familie er natuurlijk tegen is. EMILY Was. NOOR Is. SARA Maar wat zei ze dan? Je moeder? NOOR Niet veel. Want dat is ook zo Marokkaans. Wij bespreken dingen niet uitgebreid. Haar blik zei eigenlijk alles. EMILY Maar wàt zei ze dan precies? NOOR De beslissing liet ze helemaal bij mij. SARA Dus je moest het alleen doen. NOOR Ik wilde natuurlijk ook liever wat jullie hebben. Een echt gezin. Zowel voor Evi als voor mezelf. Maar dat gaat het niet worden, want hij gaat toch nooit voor mij kiezen. En ergens wil ik dat ook niet. Emily en Sara kijken Noor vragend aan. NOOR Nee écht niet. Ik wil dat huwelijk niet kapot maken, hij heeft een kind met haar! SARA Ook met jou. NOOR Ja, maar we hadden het over jou Sara. Heb je twijfels? Hoe voel je je? SARA Ja, wat dacht je! Ik moet er echt niet aan denken om die hele babyfase nog eens door te maken. En dan mijn aandacht over drie, DRIE kinderen te moeten verdelen! Ik voel me nu al de hele tijd schuldig! En hoe gaan we dat in godsnaam betalen? EMILY En als er nou wel genoeg geld was? SARA Ik weet ‘t niet. Er zijn al spanningen genoeg zonder baby. EMILY Dus je bent er eigenlijk al uit? SARA (peinzend) Ik denk het? Maar het blijft gewoon zo moeilijk. Liv en Boaz had ik toch ook voor geen goud willen missen. (vraagt aan Noor) Als jij het opnieuw zou doen, zou je dan nog steeds dezelfde beslissing hebben genomen? NOOR Zeker weten, ondanks alles, zeker weten. SARA Zie je hem nog veel eigenlijk? NOOR Joshua? Geregeld ja, als ´t hem uitkomt. SARA En als jij hem nodig hebt? NOOR Neeeeee, wacht even, dan begrijp je het niet, nee zo werkt het niet. Ik kan toch niet zomaar bellen, wat dacht je? Als hij thuis is, kan ik hem sowieso niet bellen. Ik moet wachten, wachten tot hij tijd heeft. (lacht schamper) Dat is het lot van de tweede vrouw. Vijf jaar… wat zullen mensen wel niet van me denken? SARA Wat maakt jou die mensen nou uit?! Gij zult niet oordelen toch? Zij dan in dit geval, want ze kennen je verhaal niet eens! EMILY (pakt Noors hand) Precies! Weet je, altijd als je het over hem hebt, hoor ik je praten over je grote liefde. Hoe kan je daar dan tegen zijn? Dat overkomt je toch gewoon? En hij houdt heus ook wel echt van jou, anders was hij niet zolang gebleven. En wat zegt dat over zijn huwelijk? SARA Heb je hem wel eens gevraagd of hij het aan zijn vrouw wil vertellen? NOOR Wie ben ik om dat te vragen? SAAR Ehhh, zijn minnares? Noor kijkt gekwetst. NOOR Ja, maar dat wil ik niet. Ik wil zijn huwelijk niet kapot maken. En hij heeft dus nog een ander kind. Met haar. En tegelijkertijd vind ik ook dat hij het wél moet vertellen. Vooral voor Evi natuurlijk. Ik word er echt helemaal krankzinnig van. En soms ben ik ook gewoon bang... (maakt raar keelgeluid) bang dat hij mij dan niet meer wil, als het eenmaal bekend is… Sara en Emily zwijgen, dat zou best wel eens kunnen kloppen. NOOR (CONT'D) Het is gewoon zo’n puinzooi, al dat stiekeme gedoe. Ik wil dit niet, ook niet voor Evi. Maar het lukt me niet om het anders te doen. Ik ben gewoon nog steeds zo... (slikt) ...gek op hem. Maar het kan niet, het mag niet. Hij gaat nooit voor mij kiezen, dat weet ik heus wel. (zucht) Misschien ging het hem ook wel alleen om de seks. Is het uiteindelijk zo simpel. Ik word gek bij die gedachte. EMILY Doe niet zo belachelijk. Dan blijft ie toch niet vijf jaar aan je hangen? En als hij zo lang al met jou is, dan kan het met haar toch ook niet goed zitten? Als ik al die mensen in mijn omgeving zie, die in hun relaties maar wat aankloten, die nu al compleet op elkaar uitgekeken zijn! Dat zou ik dus écht niet trekken. Dan zou ik liever hebben dat ie bij me wegging. Emily heeft een gevoelige snaar geraakt bij Sara, maar haar focus is zo op Noor dat ze dat niet in de gaten heeft. SARA (kijkt op haar mobiel voor de tijd) Nou dat gaat lekker met dat niet oordelen. Moet ervandoor. Sorry Noor. Ik moet Liv ophalen, die is bij de buurvrouw en ik ben al veel te lang blijven hangen. Sara staat op en legt wat geld neer. Emily en Noor kijken verbaasd op. SARA Jullie kunnen nog blijven natuurlijk. Maar ik moet echt gaan. Sorry. Ze geeft ze beiden een snelle wangkus en gaat er vandoor. |
Over HalverwegeVia het script volg je het dagelijks leven van Emily en Sara, twee ogenschijnlijke tegenpolen. Sara leeft het leven alsof het een generale repetitie is, maar langzaam sijpelt bij haar de gedachte binnen dat het nu of nooit is. Emily plukt de dag en haalt juist alles uit het leven wat erin zit. Door wat ze meemaken vragen ze zich steeds vaker af hoe ze zo geworden zijn. Hebben ze het lef om het anders te doen? Afleveringen:
Alles
ArchievenWil je ons volgen?Of ontvang updates via Facebook
|